rules

 

1.Algemeen

1.1. Volgend reglement is verplichte leesvoer voor iedereen die wil mee doen aan de Liveforspeed.be Competities. Een deelnemer verklaard dan ook dat hij deze gelezen heeft.
1.2. We proberen zo realistisch mogelijk te rijden ... Dit wil dus ook zeggen dat je het nodige respect voor elkaar moet op brengen.
1.3. Wie mee doet aan de race moet het circuit voldoende kennen en er voldoende laps ONLINE mee gereden hebben. Dit wordt door de admins steekproef ondervindelijk gecontroleerd op de Lfsworld.net site.
1.4. Lees steeds voor de race de laatste updates op het forum http://belsimracing.proboards.be
1.5 Daarom is het ook NOODZAKELIJK dat je ook een account aanmaakt op het forum!!
1.6. De races worden gereden in een privaat sessie, alle ingeschreven deelnemers krijgen op tijd het paswoord.
1.7. Alle communicatie tussen de deelnemers en de administrator over een race gebeurt in de topic van het forum over die race. Alleen klachten en incidenten moeten rechtstreeks naar de administrators gemaild en horen NIET thuis op het forum.

2. Deelnemen

2.1 Je kan pas deelnemen als je ook ingeschreven bent voor de race. Volg daarvoor deze richtlijnen..
2.2. Iedere racer rijdt mag rijden met gelijk welke naam...Maar MOET die behouden gedurende de volledige duur van het kampioenschap. Er wordt ook verwacht dat men met die naam blijft verder racen. Wie toch verandert van naam, verlies alle punten die verdient werden met de vorige alias.
2.3. Maximum aantal deelnemers ligt voor het ogenblik op 32 gedurende race en 16 buiten de races.
2.4. Wie zich in schrijft voor een Liveforspeed.be competitie doet er alles aan om er zoveel mogelijk van deel te nemen.
2.5. Inschrijven voor de competitie gebeurt via mail aan één van de adminitrators. Kijk hiervoor onder de link "Registration"
2.6. Indien je niet kan mee rijden voor een bepaalde race gelieve dan ook de admins hiervan op de hoogte te brengen zodat er eventuele andere racers uw plaats kunnen in nemen.

3. Power

3.1 Zorg ervoor dat uw systeem krachtig genoeg is om onder alle omstandigheden vlot te kunnen reageren.

4. Welke Wagen?

4.1. Er kan, en mag, alleen maar gereden worden met de voorop gestelde wagens.
4.2. Indien er keuze is uit meerdere wagens dan wordt zowel de kwalie als de race gereden met dezelfde wagen.

5. De Wedstrijdavond.

5.1 Alle wedstrijden worden gehouden op de zondagavond. Die ziet als volgt uit (afwijkingen worden op het forum geplaats):
- 20:30 Start kwalificatie
- kwalificatie tijd = tijd voor 3 laps (één uitlap and 2 kwalifiecatie laps)
- 20:40 : Start Race!!
- Het aantal te rijden laps of vaste tijd, komt op de kalender en forum te staan voor iedere wedstrijd.

6. Wedstrijd verloop.

6.1 De server is ingesteld op standaard weer zonder wind.
6.2 Automatische clutch, throttle cut en throttle blip is toegestaan, alle andere hulpmiddelen zijn verboden.
6.3 Tijdens de kwalificatie gebruik je zo rap mogelijk SHIFT-P na een crash of schuiver als andere racers je te dicht naderen, zodat je anderen hun hotlap niet verknald.
6.4 Als je in een outlap bent ga je nooit jagen of iemand op jagen en blijf je dus mooi uit de buurt van iemand in hotlap. Hou zeker goed je spiegels in het oog tijdens de out- of inlap zodat je niemand in hotlap kan storen.
6.5 Alle sessies worden door de admin beheerd. Het starten van kwalificatie en race gebeurd door de admin.
6.6 Een restart wordt nooit uitgevoerd.. Hou daar dus rekening mee tijdens de start. Zware fouten tijdens de start kunnen gevolgen hebben bij het in dienen van een klacht.
6.7 Start volgorde wordt volledig bepaald door de vooraf gaande kwalificatie.
6.8 Tussen de Kwalificatie en de race houden we een lag-lap ( meer info in Punt 7) dit om de lag times te verkleinen en de start beter te laten verlopen.
6.9 Bij een "jump-start" moet je de opgelopen straf nemen bij het einde van de eerste lap !!
6.10 Tijdens de kwalificatie mag SHIFT-P enkel en alleen gebruikt worden tijdens de uitlap. Eens u crashed na het starten van uw eerste hotlap mag SHIFT-P niet meer gebruikt worden. en is dus meestal de kwalificatie over.
6.11 Een kwalificatie sessie bestaat uit 1 uitlap en 2 hotlaps. Daarna mag je Shift-P gebruiken om terug de pits in te komen of rijdt u een in-lap zonder iemand te hinderen.

7. De pitstop

7.1 De pit ingang lijnen mogen gekruist worden uitgenomen bij de oval races.
7.2 Rij niet te dicht bij een racer die de pitlane binnen komt. Omdat je nooit kan weten waar hij alles zal dicht gooien om te kunnen vertragen naar de pitlane snelheid.
7.3 Je mag niet inhalen in de pitlane. Maar je mag wel een racer voorbijsteken die stil staat in zijn pitbox.
7.4 Blijf zo lang mogelijk rijden in het snelle gedeelte van de pitlane voor je stop op de pitstopplaats. Rij niet over alle stopplaatsen.  Ook bij het vertrekken rij je zo vlug mogelijk terug naar het snelle gedeelte van de pitlane.
7.5 Bij het verlaten van de pitbox, kijk je uit naar het verkeer in de pitsstraat.  Wanneer die te dicht zijn, blijf je staan tot die voorbij is om daarna aan te sluiten. Er wordt dus niet ingehaald.
7.6 Als er geroepen wordt voor een SC procedure nadat je de pitlane ingang bent gepasseerd dan mag je uw pitstop verder zetten. Rij terug buiten en vervoeg de andere.
7.7 Kijk uit voor het niet over rijden van de pit uitgang lijnen en dit zowel gedurende de kwalificatie als wedstrijden. 20 seconden straftijd worden toegevoegd aan je aankomsttijd indien je dit wel doet.

8. De Race

8.1 De race wordt vaak beslist in de eerste bochten...NIET door inhaal acties in de eerste bocht maar door de incidenten in de eerste bocht. Die moeten ten alle tijde vermeden worden!! Hou er rekening mee dat de banden en de remmen koud zijn, weinig downforce door die voor je, de frame rates op z'n laagst zijn. Hou je dus best aan een veel vroeger rem punt !
Het is enorm frustrerend om uw race in rook te zien op gaan door een roekeloze start of inhaal poging van mede racer. Het spreekt dan ook voor zich dat deze acties heel nauwlettend in het oog gehouden worden door de admin. De race duurt lang genoeg om je als echte winnaar te kunnen bewijzen.
8.2 Als je er iemand af rijdt dan wacht je tot die racer je terug gepasseerd is en zet je de wedstrijd verder.
8.3 Tijdens het inhalen in een bocht moet men steeds rekening houden met de mede racer! Laat voldoende plaats en rij het gat niet toe zolang de mede racer nog naast je zit. Het installeren van LFSSpotter is daarom en MUST ! LFSSPotter kan je vinden op onze website bij de links en LFS database.
8.4 Voordien wordt bepaald of er een verplicht pitstop moet genomen worden of niet er kan ook beslist worden wanneer je die moet nemen. Al zal dit meestal de beslissing zijn van de racer zelf.
8.5 Sancties voor het te snel rijden in de pitstraat, zoals, doorrij penalty of stop en go, worden genomen bij de eerst volgende lap.
8.6 Bij een blauwe vlag situatie wordt er steeds hoffelijk van de ideale race lijn afgeweken door de gedubbelde binnen de 3 volgende bochten. Dit moet echter gebeuren op een veilige plaats. Dit wil dus ook zeggen dat de snellere rijder pas mag inhalen wanneer dit veilig kan gebeuren! De snellere rijder mag zijn plaatst niet zomaar op eisen en zo een onveilige inhaal beweging forceren.
8.7 Bij het nemen van bochten en chicanes moeten steeds 2 wielen op het circuit blijven. Enige uitzonderingen zijn als men bijvoorbeeld tijdens een inhaal actie geen andere kant op kan. Ook kan dit gebeuren bij een stuurfout..Echter mag dit niet vaak gebeuren en kan bij veelvuldig gebruik leiden tot een sanctie.
8.8 Het enige race uitslag is wat je zal zien op de website en is definitief.
8.9 Het gebruik van Shift-P is verboden tijdens de race en heeft een diskwalificatie tot gevolg. Dit mag dus ook niet gebruikt worden tijdens de eerste lap.
8.10 Tijdens de race en kwalificatie wordt NOOIT gechat door de racers. Alleen admins kunnen belangrijke mededelingen mee geven. Dit blijft van kracht tot de laatste over de eind meet is!! Je mag ook de berichten blokkeren maar dan lees je natuurlijk ook niet meer de berichten van de admin. per chat bericht komt er 5 seconden bij je aankomst tijd. Bij veelvuldig gebruik zullen sancties volgen als een pit doorrij verplichting in huidige of volgende race, starten van op de laatste plaats op volgende race of zelf diskwalificatie !
8.11 Na een crash kom je pas de baan terug op als dit veilig kan gebeuren. Activeer daarvoor steeds het venster met het circuit overzicht. Aan de hand van de aangegeven "driehoekjes" kan je al vlot inschatten of dit wel of niet veilig kan. Gebruik natuurlijk ook zoveel mogelijk de spiegels en weet ook dat het links en rechts kijken bestaande functies zijn in LFS. Indien mogelijk zet je ook best onder één van de knopjes van je stuur. Vervoegen doe je ook steeds in de rijrichting en dus nooit haaks.
8.12 Bij een gele vlag is het verbonden in te halen en moet je vertragen om desnoods op tijd te kunnen stoppen. Aanrijdingen in gele vlag situaties leiden tot 30 seconden penalty
8.13 Indien je heel traag terug rijdt naar de pits, doe dit dan nooit op de ideale lijn en hou je spiegels heel goed in het oog.
8.14 Na het verlaten van de pits blijf je binnen de uitrijstrook in witte of gele lijnen, ook als er niemand rond je is. Per overtreding kost dit je 20 seconden straftijd.
8.15 Tijdens de race moet men minimaal 1 spiegel activeren en rekening houden met de dode hoek. Nogmaals, Lfsspotter kan hierbij heel nuttig zijn.
8.16 Tijdens een gevecht voor plaats mag slecht 1x van racelijn gewisseld worden..Slalommend iemand achter zich houden is dus verboden.
8.17 Ten gevolge van Lag fouten is het niet toegestaan om remtest uit te voeren.
8.18 Na de race keert iedereen terug naar een pitbox. Pas dan is de race ten einde.

9.Safety Car

Situatie:

9.1 Een wagen ligt op z’n  kop.
9.2 U zit  vast in het grind, je kan niet terug keren naar het circuit en dit  na verschillende pogingen.
9.3 Alleen de vast zittende racer of elke admin die denkt dat een dergelijke situatie van toepassing is, kan een Safety car procedure starten.

Acties:

9.4 Hij of zij typt “safety car” (misschien zet u die tekst best onder een sneltoets). Doe dit een paar keer!
9.5 Kijk naar uw huidige race positie, niet inhalen ..
9.6 Als u vast zit of crashte, dan blijft u daar ook zo wachten, nog geen reset!!        
9.7 Indien u kan doorgaan naar de pitlane op een langzame maar veilige methode, dan mag dat, maar je wacht aan de ingang van de pitlane net voor de 80 km/h bord.
9.8 IEDEREEN vertraagt!! DANGER. Als u een incident veroorzaakt, door het niet houden van de nodige afstand of niet genoeg had afgeremd, dan krijg je een boete van 1lap op het eind van de race. Als je plaatsen verliest als gevolg van een incident tijdens de SC-procedure .. dan zal je je oorspronkelijke plaats niet terug nemen.  Je blijft dus volgen op je nieuw gestrande positie
9.9 Indien mogelijk steekt iedereen wijn waarschuwingslichten aan.
9.10 Inhalen is verboden! Als u net aan het inhalen was, geef dan die plaats terug.Dit betekend ook dat je niet inhaalt bij het binnen komen van de pitlane. Je mag wel de andere inhalen als die stil staat in de box. Maar dus niet in de pitsstraat.

9.11 De pitlane is nu gesloten! Als je MOET pitten, kan u stoppen bij de ingang van de pits (bord 80km/h), maar je moet wachten tot dat een admin "pitlane open" (of iets gelijkwaardig) meldt.
9.12 De SC, of indien niet aanwezig, moet de leidende wagen een snelheid aanhouden waardoor de racers achter hem kunnen hergroeperen in een enkele rij en dit moet zo snel en veilig mogelijk kunnen gebeuren, dan rij je op  het circuit aan een constante en veilige snelheid afhankelijk van de track/auto.  Deze snelheid wordt door de admin mee gedeeld voor de race.
9.13 De raceleider sluit aan tot de SC, tenzij de  SC de raceleider is, met een maximaal verschil van 2 auto lengtes .
9.14 Iedereen rijdt op een veilige manier naar de raceleider  en sluit aan bij diegene die voor U rijdt. U blijft op de huidige positie ook de mensen met een blauwe vlag.
9.15 U mag NIET un-lappen!
9.16 Verblijf in een enkele lijn.
9.17 Houdt ondertussen uw band temperatuur in het oog en houdt genoeg afstand. ...
9.18 Geen “rem opwarm” situaties !!!
9.19 Alleen wanneer iedereen een rij gevormd heeft en men rijdt de gestrande voorbij dan,  kan deze de reset gebruiken. Eén van de admins zal dat moment aangeven.
9.20 Na de reset drukt iedereen op “0” (waarschuwingslichten uit) en dit betekent ook dat de pitlane open is. De racer die stond te wachten aan het 80km/h bord mag nu  ook de pitlane in voor reparaties, tanken, veranderende banden.
9.21 De race wordt hervat bij de volgende start/finish passage.
9.22 De wedstrijd leider beslist nu zelf wanneer hij terug volluit gaat, maar als hij dat doet is het niet meer toegestaan om te remmen of te vertragen wanneer dit op het circuit niet verwacht wordt.
9.23 Inhalen is verboden tot aan de start/finish lijn. 20 Seconden straftijd per ingehaalde wagen.
9.24 De racer die moest resetten, hervat ook gewoon de race.       
9.25 Het is dus verboden om de berichten te  blokkeren. Maar vermits het stil moet blijven tijdens een race, kan dit ook geen probleem vormen. Vergeet de sancties niet die staan op het nutteloos door breken van die stilte.
9.26 Deze situaties tellen niet mee tijdens een kwalificatie sessie. Daar druk je gewoon op SHIFT-P in de outlap en probeer je het opnieuw of SHIFT-S in een van de 2 snelle ronden en wachten ....

Doel van een Safety car procedure :

  • Wij brengen de actie terug in een race.
  • De gestrande een verblijf in de race.
  • De gestrande kan nog een aantal punten verzamelen en wedstrijd ervaring maar kan een plaats voorin wel vergeten.

10. Puntenverdeling

De puntenverdeling ziet er als volgt uit.

 

1° plaats 10 punten
2° plaats 8 punten
3° plaats 6 punten
4° plaats 5 punten
5° plaats 4 punten
6° plaats 3 punten
7° plaats 2 punten
8° plaats 1 punt

De wedstrijd voor minstens 80% uit rijden : 2 punten.  Het is dus heel belangrijk niet op te geven en te blijven racen, oko als het even tegen zit.

11. Sancties :

11.1 Iemand er af rijden tijdens de eerste bochten :Volgende race wordt er van achteraan gestart en neem je een doorrij penalty in de volgende lap
11.2 Kruisen van uitrijstrook na nemen van pit : 20 seconden straftijd (wordt bij aankomsttijd geteld)
11.3 Blijven blokkeren tijdens blauwe vlag situatie : 20 seconden straftijd (wordt bij aankomsttijd geteld)
11.4 Vaak snijden van bochten : 20 seconden straftijd (wordt bij aankomsttijd geteld)
11.5 Niet afleggen van 80 % van de race : diskwalificatie
11.6 Gebruik van Shift - P tijdens de race : diskwalificatie
11.7 Per chat regel tijdens de race : 5 seconde straftijd (wordt bij aankomsstijd geteld)
11.8 Bij veel chatten kunnen sancties volgen als "doorrij penalties" in huidige of volgend race, achteraan starten bij volgende race of zelfs diskwalificatie !
11.9 Binnen komen van de pit straat terwijl die door een Safety Car procedure gesloten is. 1 Lap
11.10 Resetten van wagen buiten de Safetycar procedure 2 Laps
11.11 Restten van de wagen voor men hiervoor toestemming gekregen heeft in een Safety car procedure : 1 lap.

11.12 Ongeluk veroorzaken waardoor de andere  1-2 posities verliest : 10 seconden
11.13 Ongeluk veroorzaken waardoor de andere 3-5 posities verliest : 20 seconden
11.14 Ongeluk veroorzaken waardoor de andere meer dan 5 posities verliest : 30 seconden
11.15 Ongeluk veroorzaken waardoor de andere een pitstop moet maken : 45 seconden
11.16 Ongeluk veroorzaken waardoor de andere een safety car moet roepen : 60 seconden
11:17 Inhalen voor S/F tijdens Safety car procedure : 20 seconden per wagen

     

    12. Slot

    12.1 De admins mogen ten alle tijde de reglementen aanpassen. De aanpassingen verschijnen ook steeds op het forum.
    12.2 De slot beslissing ligt altijd bij de admin en is bindend.
    12.3 Alle klachten ivm een race moeten naar de wedstrijdleiding gemaild worden binnen de 48u. Na 48u is de uitslag bindend.
    12.4 Ook zonder klacht kijkt de wedstrijdleiding de race na en kunnen er sancties volgen

    www.liveforspeed.be-Team
    Hanziboy - Xtian -SLO_Scatter

    Additional information